تبلیغات
یار مهدی - رسانه وتغییر الگوی حجاب
 
یار مهدی

رسانه و تغییر الگوی حجاب

رسانه و تغییر الگوی حجاب

 

جامعه شناسان همواره برای تحلیل و یا توصیف یک پدیده اجتماعی بیش از آنکه به دنبال علت باشند در پی علل هستند. در واقع یک آسیب اجتماعی مولود چندین مولفه است که در هم ادغام شده و یک حرکت اجتماعی را سبب می گردد .از این‌روست که برای تحلیل پدیده های اجتماعی غالبا دیدی اورگانیک بر مسائل حاکم است و مفسران هر پدیده را در کالبد و ساخت آن مورد فحص قرار می دهند.معضل ” بدحجابی ” در کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای تحلیل و واکاوی علل پیدایش ، رشد و گسترش آن در میان اقشار مختلف باید این پدیده را در چارچوبی جامع دید و به ساخت های اجتماعی آن توجه کرد. با این حال یکی از جامعه شناسان معتقدند یکی از اصلی ترین دلایل گسترش بدحجابی در کشور ما ورود الگوهای غربی از طریق رسانه ها به فضای اجتماعی کشور است . در واقع نقش رسانه‌ها را نمی‌توان در دنیای جدید نادیده گرفت.امروزه رسانه‌ها جایگاه ویژه‌ای در تکوین و گسترش فرهنگ و اندیشه در میان جوامع دارند و آنان هستند که می‌توانند با
همگن‌سازی Homogenization سلیقه‌ها، خواست‌ها و انتظارات افراد جامعه را شکل بخشند و به وفاق و همبستگی جامعه کمک کنند.رسانه‌ها می‌توانند با آگاه سازی افراد راه را برای تکوین ساخت‌های شخصیتی افراد پدید آورند. صاحب نظران در حوزه رسانه ای معتقدند رسانه‌ها با بسط و گسترش مفهوم منش ملی، شخصیت نمایی و شخصیت استاندارد شده به الگو سازی برای رفتار جوامع می‌پردازند. طی چند ساله اخیر به خوبی مشخص شده است که بخشی از پروژه جنگ نرم غرب علیه نظام جمهوری اسلامی بر دوش رسانه‌های تصویری و شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان گذاشته شده است. در واقع در راهبرد جدید غرب برای مقابله با انقلاب اسلامی مهمترین مولفه‌ها تغییر ارزش‌ها و باورهای دینی ایرانیان استحاله فرهنگی و از هم پاشاندن کانون خانواده است . بی شک با از بین رفتن هویت اجتماعی ایرانی اسلامی سایر ارزش‌های غربی همچون لذت محوری، سود انگاری، اومانیسم و… به طور خودکار در میان جامعه رواج پیدا می‌کند و نتیجه این امر چیزی نیست جز تغییر در علایق و سلایق عموم مردم که باعث تغییر در پایگاه‌های اجتماعی گروه‌های سیاسی و بروز طبقات جدید اجتماعی می‌شود و درآخر نیزتنازعات سیاسی برای نیل به لیبرال دموکراسی در کشور هدف آغاز می‌گردد.

بنیادی ترین تعریف از جنگ رسانه‌ای استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف است. جنگ رسانه ای یکی از برجسته ترین جنبه‌های جنگ نرم و جنگ‌های جدید بین المللی است. اگرچه جنگ رسانه ای عمدتا به هنگام جنگ‌های نظامی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند اما این به مفهوم آن نیست که در سایر مواقع جنگ رسانه‌ای در جریان نبوده و یا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به هر حال باید گفت رشد و نمو شبکه‌های فارسی زبان که از سوی معاندین انقلاب اسلامی هدایت و راهبری می‌شود نشان از آن دارد که غرب به دنبال استحاله فرهنگ ایرانی از طریق قابلیت‌های رسانه‌ای است.الگوهایی که در این فیلم‌ها معرفی می‌شوند کاملاً با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان تفاوت‌های بسیاری دارند روابط آزادانه زن و مرد، خیانت زن و شوهر به یکدیگر و بی بندو باری تنها تعدادی از موضوعاتی است که هر شب ذهن و افکار خانواده ایرانی را هدف قرار می‌دهند.این شیوه که تحت عنوان جنگ نرم فرهنگی دشمن در کشور شناخته می‌شود بدون به کارگیری خشونت و با فراهم کردن شرایط مناسب پیروزی را به دشمن هدیه می‌دهد؛ چنانچه دشمنان یک ملت با جنگ نرم بتوانند در باورها و اعتقادات ملتی رسوخ کرده و با ایجاد شک و تردید،‌آن باورها و اعتقادات را مخدوش و متزلزل کنند، زمینه‌ها و بسترهای لازم برای هدف بعدی یعنی ایجاد تغییر در چگونگی فکر کردن و اندیشیدن در حوزه‌های گوناگون فراهم می‌شود بنابراین هدف عمده در جنگ نرم ایجاد تغییر در افکار جامعه است.مخاطبان مورد هدف شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای خانواده‌ها، مادران و زنان جامعه ایرانی هستند در برنامه‌های این شبکه‌ها روابط آزاد زن و مرد به نمایش گذاشته می‌شود که به نوعی الگوی زندگی غربی را در میان خانواده‌های ایرانی رواج می‌دهند، ‌سریال‌های به ظاهر جذاب این شبکه‌ها مفاهیم عمیق دینی را دستخوش آسیب قرار داده و ضمن ترویج و قباحت زدایی ارتباطات نامشروع با نامحرمان و حتی محارم، مخاطب جوان را در انجام اعمال خلاف شرع حمایت و ترغیب می‌کنند.این شبکه‌ها با پخش برنامه‌های سرگرم کننده و هیجان انگیز علاوه بر اینکه انگ سیاسی بودن را از خود برمی‌دارند و حساسیت مخاطب را نسبت به شبکه پایین می‌آورند، در قالب برنامه‌های به ظاهر معمولی،‌ فرهنگ و سبک زندگی غربی مورد نظر خود را در بیننده ایجاد می‌کنند.زنان و مردانی که این برنامه‌ها را تماشا می‌کنند نخست نسبت به محکمات دینی و اعتقادی خود، سست می‌شوند و به تبع آن پرداختن به امور سطحی و مبتذل، ‌آنها را از معنویت و تفکر دور می‌سازد و بر این اساس به اهداف خود که دین زدایی از جامعه اسلامی است تا حدودی نایل شده‌اند اما کار به اینجا ختم نمی‌شود آنها با تعدد و تنوع برنامه‌ها سعی دارند تا تغییرات ایجاد شده در اذهان را تثبیت کرده و به شخصیت افراد تسری دهند،‌ مخاطبان این برنامه‌ها اگر در ابتدا فقط در ذهن و فکر خود همراه با این شبکه‌ها بودند به مرور زمان در عمل و رفتار نیز آن را عینیت بخشیده و همرنگ این جماعت می‌شوند.

منبع : حجاب نامه

Share


نوع مطلب :
برچسب ها :





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی